V dalším
textu (s výjimkou názvů bodů 1 až 12 v základním
dokumentu) pojem „zákon“ označuje zákon č. 3/2002 Sb., o
církvích a náboženských společnostech, v platném znění.
Upozornění:
- Tento metodický materiál obsahuje pouze návod k vypracování textu základního dokumentu předkládaného k návrhu na registraci. Neobsahuje tedy návod k podání návrhu na registraci změn základního dokumentu.
- Základní dokument, k němuž je vypracován tento metodický materiál nelze ztotožnit se zásadními dokumenty církve/náboženské společnost, tj. s jejími vnitřními předpisy typu Kodexu kanonického práva, Katechismu katolické církve, Ústavy ...., Stanov ... apod.
- Základní dokument obsahuje text, který popisuje výstižně všechny skutečnosti, které předepisuje zákon v § 10 odst. 3. Další údaje, které zákon nestanovuje pro uvedení do základního dokumentu, se do základního dokumentu neuvádějí, protože nejsou podle zákona předmětem registrace.
- V textu základního dokumentu se lze odkázat na některá ustanovení přiložených vnitřních předpisů církve/náboženské společnosti, pokud výstižně popisují zákonem stanovené údaje. Předmětem registrace jsou pak tato konkrétní ustanovení příslušného vnitřního předpisu církve/náboženské společnosti, nikoli celý text vnitřního předpisu církve/náboženské společnosti.
Přílohou základního dokumentu jsou vnitřní předpisy
církve/náboženské společnosti, které obsahují články její
víry a ustanovení o organizaci a činnosti církve/náboženské
společnosti. Z jejich textu, jak je uvedeno výše v bodech
c) a d), se registrují jen ty jejich části, na které se text
základního dokumentu výslovně odvolává. Pokud dojde ke změně
těchto vnitřních předpisů v ustanoveních, která nejsou
registrována, zasílají se tyto vnitřní předpisy Ministerstvu
kultury pouze na vědomí. Změny těch ustanovení vnitřních
předpisů, která jsou registrována, musí být Ministerstvu
kultury předloženy k registraci změn.
Doporučení
k vyplňování základního dokumentu:
Základní dokument
podle zákona
č. 3/2002 Sb., o církvích a náboženských společnostech
1.
Název církve/náboženské společnosti:
Uvede
se název církve/náboženské společnosti, který je shodný
s názvem církve/náboženské společnosti v návrhu na
registraci a ve všech přílohách tohoto návrhu. Tento název
je po registraci církve/náboženské společnosti uveden
v Rejstříku registrovaných církví a náboženských
společností.
Upozornění:
Registrovaná církev/náboženská společnost může mít pouze
jediný název. Podle § 10 odst. 3 písm. a) zákona nemůže
požádat o registraci církev/náboženská společnost s názvem,
pod kterým je již registrována jiná církev/náboženská
společnost, anebo která již o registraci požádala, anebo
s názvem, který je s tímto názvem zaměnitelný, jak
stanovuje § 4 odst. 4 zákona.
2.
Poslání církve/náboženské společnosti a základní články
její víry:
Uvede
se text obsahující výstižnou informaci o poslání
církve/náboženské společnosti a uvedou se základní články
její víry.
V této
části se lze odkázat na konkrétní text příslušného dokumentu
církve/náboženské společnosti, pokud obsahuje zákonem
předepsané informace. Tuto část přiloženého dokumentu
církve/náboženské společnosti pak Ministerstvo kultury
registruje.
3.
Sídlo církve/náboženské společnosti na území České
republiky:
Pod
sídlem církve/náboženské společnosti se rozumí adresa ústředí
církve na území České republiky, na kterou lze doručovat
církvi/náboženské společnosti korespondenci.
Upozornění: Ministerstvo kultury nemůže registrovat
církev/náboženskou společnost, jejíž sídlo není na území
České republiky.
- Orgán církve/náboženské společnosti, který jedná jejím jménem s orgány veřejné správy a třetími osobami na území České republiky jako statutární orgán, způsob jeho jednání a jeho ustavování a odvolávání, délka funkčního období jeho členů, popřípadě označení dalších orgánů církve/náboženské společnosti a orgánů řeholních institucí, které jsou oprávněny podávat návrhy podle zákona č. 3/2002 Sb., rozsah tohoto oprávnění a způsob jednání jménem církve/náboženské společnosti:
Uvede
se, který orgán církve/náboženské společnosti je tím orgánem,
který jedná za celou církev/náboženskou společnost jako její
statutární orgán. Takovým orgánem může být fyzická osoba i
skupina osob (orgán církve/náboženské společnosti).
U
tohoto statutárního orgánu se uvede způsob jeho ustavování,
odvolávání a délka funkčního období všech jeho členů.
Dále
se uvede způsob jednání statutárního orgánu. V případě,
že je statutární orgán „kolektivní“, uvede se, zda členové
statutárního orgánu jsou oprávněni jednat samostatně či
nikoli, popř. rozlišení, ve kterých věcech jsou oprávněni
jednat samostatně a ve kterých nikoli. Konkrétně se pak uvede,
kdo ze členů statutárního orgánu je oprávněn podávat návrhy
na registraci a evidenci podle
zákona Ministerstvu kultury.
Upozornění:
- Návrhy jménem církve/náboženské společnosti jsou oprávněny podávat pouze osoby, které jsou k tomuto jednání určeny v základním dokumentu. Ministerstvu kultury nejsou oprávněny podávat návrhy podle zákona (tj. návrhy na registraci změn základního dokumentu a návrhy na evidenci a evidenci změn právnických osob) evidované právnické osoby; takové návrhy podle zákona je oprávněn podávat k tomu určený člen statutárního orgánu církve. Tím není dotčeno právo evidovaných právnických osob jednat s ostatními orgány státní správy a třetími osobami svým jménem z titulu jejich postavení právnických osob.
- Členem statutárního orgánu nemůže být osoba, která nemůže Ministerstvu kultury předložit osobní údaje určené v § 3 písm. c) zákona.
- Do základního dokumentu se neuvádí informace o tom, že církev/náboženská společnost může pověřit jiné osoby k jednání za církev/náboženskou společnost na základě plné moci. Tento způsob jednání v zastoupení je samozřejmě možný; není však upraven zákonem, ale jinými právními předpisy.
5.
Osobní údaje členů orgánů církve/náboženské společnosti:
Uvedou
se osobní údaje všech členů „statutárního orgánu“
církve/náboženské společnosti. Tyto údaje jsou určeny
ustanovením § 3 písm. c) zákona.
Pokud
nejsou členové „statutárního orgánu“ v době podání
návrhu na registraci církve/náboženské společnosti ustaveni,
jedná jménem církve/náboženské společnosti až do vytvoření
„statutárního orgánu“ přípravný výbor.
Upozornění: Podle ustanovení § 10 odst. 5 zákona musí
být osobní údaje členů „statutárního orgánu“ oznámeny
církví/náboženskou společností do 10 dnů od jejich ustavení.
- Organizační struktura církve/náboženské společnosti včetně výčtu všech typů právnických osob, které budou navrhovány k evidenci v souladu se zákonem č. 3/2002 Sb. podle § 15a odst. 1, způsob jejich zřizování a rušení, včetně případného uvedení právního nástupce při jejich zániku, označení jejich statutárních orgánů, způsob jejich ustavování a odvolávání, délka funkčního období členů statutárních orgánů:
Uvede
se organizační struktura církve/náboženské společnosti a typy
jejích součástí (např. subjekty typu farností, sborů,
biskupství, řádů, účelových zařízení).
U
každého typu součásti církve/náboženské společnosti, které
jsou vymezeny v § 15a odst. 1 zákona, se uvede způsob jeho
zřizování a rušení v církvi/náboženské společnosti,
označení jeho statutárního orgánu, způsob jeho ustavování,
odvolávání a délka funkčního období členů statutárního
orgánu.
Upozornění:
- Zákon nestanovuje povinnost, aby církve/náboženské společnosti své součásti evidovaly. Je pouze na výslovném rozhodnutí církve/náboženské společnosti, zda své některé nebo všechny součásti (viz jejich vymezení v § 15a odst. 1 zákona) chce evidovat, tj. chce, aby tyto její součásti měly postavení právnických osob podle právního řádu České republiky.
- Do základního dokumentu se uvádějí jen ty součásti církve/náboženské společnosti, které mohou být evidovány podle zákona, jak je vymezuje § 15 odst. 1 zákona. Tedy neuvádějí se takové subjekty jako jsou nemocnice, školy, obchodní společnosti apod., které je církev/náboženská společnost oprávněna zřizovat podle jiných právních předpisů, než je zákon.
- Právním nástupcem při zániku součásti církve/náboženské společnosti je zpravidla buď jiná součást církve/náboženské společnosti téhož typu anebo zřizovatel její zaniklé součásti.
7.
Způsob ustanovování a odvolávání duchovních a seznam
v církvi/náboženské společnosti používaných označení
duchovních:
Na
tomto místě základního dokumentu se uvedou označení duchovních
příslušné církve/náboženské společnosti. Současně se
uvede, jak jsou jednotliví duchovní ustavováni a odvoláváni.
V případě,
že církev/náboženská společnost má pouze laické členy, uvede
se, že církev/náboženská společnost nemá duchovní.
- Způsob schvalování změn základního dokumentu a těch dokumentů církve/náboženské společnosti a jejich změn, které jsou přikládány k základnímu dokumentu, nebo z nichž jsou uváděny údaje do základního dokumentu:
Uvede
se, který orgán církve/náboženské společnosti schvaluje změny
základního dokumentu.
Současně
se uvede, jakými orgány církve/náboženské společnosti jsou
schvalovány zásadní dokumenty církve/náboženské společnosti
(tj. její vnitřní předpisy), které obsahují věroučné texty
církve/náboženské společnosti, stanovují organizační
uspořádání církve/náboženské společnosti a další
ustanovení, kterými se činnost církve/náboženské společnosti
řídí. Tyto vnitřní předpisy církve/náboženské společnosti
jsou přikládány jako přílohy k základnímu dokumentu.
Upozornění:
- Při registraci změn základního dokumentu Ministerstvo kultury kontroluje nejen to, zda jsou návrhy změn předloženy k registraci orgánem k tomu oprávněným (je uveden v bodě 4 výše), ale i to, zda tyto navržené změny schválil orgán církve/náboženské společnosti uvedený v tomto bodě.
- Ministerstvo kultury registruje, jak je uvedeno již výše, jen ty části přiložených vnitřních předpisů církve/náboženské společnosti, na které je uveden odkaz v textu základního dokumentu. Dojde-li ke změně vnitřních předpisů církve/náboženské společnosti v ustanoveních, která nejsou registrována, zašle církev/náboženská společnost upravený text vnitřních předpisů Ministerstvu kultury tak, aby tyto vnitřní předpisy v aktuálním znění mohly být založeny v registračních spisech církve/náboženské společnosti. Pokud však církev/náboženská společnost změní ve svých vnitřních předpisech ustanovení, které je Ministerstvem kultury registrováno, zašle současně s upraveným textem vnitřních předpisů církve/náboženské společnosti návrh na registraci změny základního dokumentu.
- Začlenění církve/náboženské společnosti do struktur církve/náboženské společnosti mimo území České republiky:
S ohledem
na ustanovení § 5 písm. d) zákona upozorňujeme na důležitost
uvedení těchto skutečností. Platí samozřejmě možnost odkázat
se na konkrétní text přiloženého církevního dokumentu (tj.
vnitřního předpisu). Upozorňujeme však na nutnost žádnou
z těchto skutečností neutajovat, protože její utajení by
mohlo následně po registraci církve/náboženské společnosti
vyvolat řízení o zrušení registrace.
10. Zásady hospodaření církve/náboženské
společnosti, zejména způsob získávání finančních prostředků,
včetně rozsahu oprávnění osob, orgánů a jiných institucí
církve/náboženské společnosti k nakládání s majetkem
a údaje podle § 27 odst. 5 zákona č. 3/2002 Sb.:
Uvedou
se všechny skutečnosti o způsobu hospodaření církve/náboženské
společnosti včetně způsobu oprávnění osob, orgánů a jiných
institucí církve/náboženské společnosti k nakládání
s majetkem. Při výčtu způsobů získávání finančních
prostředků se lze odkázat na výčet uvedený v § 27 odst. 4
zákona a uvést, že církev/náboženská společnost využívá
všech tam vymezených způsobů financování nebo tento výčet
zúžit, popř. rozšířit.
Je
také nutné přesně vymezit předmět podnikání a jiné výdělečné
činnosti církve/náboženské společnosti.
11. Způsob naložení s likvidačním
zůstatkem, který vyplyne z likvidace církve/náboženské
společnosti:
Zákon
v § 24 odst. 6 nestanovuje povinnost určit, na jakou registrovanou
církev/náboženskou společnost přechází likvidační zůstatek
při případném zániku církve/náboženské společnosti. Proto
je možné i pouhé konstatování typu, že zánik církve/náboženské
společnosti dle názoru církve/náboženské společnosti
nepřichází v úvahu, a tudíž církev/náboženská
společnost využívá zákonem dané možnosti a k tomuto bodu
základního dokumentu neurčuje žádný způsob naložení
s likvidačním zůstatkem.
12.
Práva a povinnosti osob hlásících se k církvi/náboženské
společnosti:
Uvede
se výčet práv a povinností osob hlásících se
k církvi/náboženské společnosti.
Datum:
Přílohy základního
dokumentu: Na tomto místě
se uvedou názvy všech přiložených vnitřních předpisů
církve/náboženské společnosti, na jejichž ustanovení se
církev/náboženská společnost odvolává v základním
dokumentu, a názvy dalších vnitřních předpisů
církve/náboženské společnosti, které jsou vyjmenovány výše
v bodě 8 základního dokumentu.
Jména a příjmení a
podpisy členů přípravného výboru církve/náboženské
společnosti: