Od: Houdková Lenka <Lenka.Houdkova@mkcr.cz>
Datum: 16. října 2015 14:44
Předmět: FW: Církev - žádost o informace ze zákona o informacích
Komu: "dusandvorak@seznam.cz" <dusandvorak@seznam.cz>
Kopie: Chocholáč Aleš <Ales.Chocholac@mkcr.cz>, Bendová Pavla <Pavla.Bendova@mkcr.cz>
1.
právo vyučovat náboženství na veřejných školách
2.
právo pověřit osoby vykonávající duchovenskou
činnost k výkonu duchovenské služby v ozbrojených silách České
republiky, v místech, kde se vykonává vazba, trest odnětí svobody,
zabezpečovací detence, ochranné léčení a ochranná výchova,
3.
právo konat obřady, při nichž jsou uzavírány církevní sňatky
4.
právo zřizovat církevní školy
5.
právo zachovávat povinnost mlčenlivosti
duchovními v souvislosti s výkonem zpovědního tajemství nebo s výkonem
práva obdobného zpovědnímu tajemství, je-li tato povinnost tradiční
součástí učení církve a náboženské společnosti nejméně
50 let.
·
základní charakteristiku církve a náboženské společnosti, jejího učení a poslání
· zápis o založení církve a náboženské společnosti na území České republiky
·
v originále podpisy nejméně 300 zletilých
občanů České republiky nebo cizinců s trvalým pobytem v České republice
hlásících se k této církvi a náboženské společnosti, s uvedením jejich
osobních údajů podle tohoto zákona a s uvedením
totožného textu na každém podpisovém archu, který uvádí plný název
církve a náboženské společnosti
·
základní dokument (náležitosti základního dokumentu jsou stanoveny v § 10 odst. 3 zákona č. 3/2002 Sb.)
Datum: 16. října 2015 14:44
Předmět: FW: Církev - žádost o informace ze zákona o informacích
Komu: "dusandvorak@seznam.cz" <dusandvorak@seznam.cz>
Kopie: Chocholáč Aleš <Ales.Chocholac@mkcr.cz>, Bendová Pavla <Pavla.Bendova@mkcr.cz>
Vážený pane Dvořáku,
k Vašim
dotazům obsaženým v žádosti o poskytnutí informací ze dne 10. října
2015 ve věci registrace a postavení církví a náboženských společností
uvádíme následující
1)
Zda je pro registraci církve potřeba 300 nebo 10 tisíc občanů a která
ustanovení kterého zákona tuto rozdílnou informaci řeší?
Registrací se církev a náboženská společnost stává právnickou osobu.
K získání
registrace je nezbytné podat návrh na registraci. Náležitosti návrhu na
registraci církve a náboženské společnosti jsou stanoveny v §
10 zákona č. 3/2002 Sb., o svobodě náboženského vyznání a postavení
církví a náboženských společností a o změně některých zákonů (zákon o
církvích a náboženských společnostech), ve znění pozdějších předpisů.
Jednou z podmínek pro registraci církve a náboženské společnosti je předložení podpisů nejméně 300 zletilých občanů České republiky nebo cizinců
s trvalým pobytem v České republice hlásících se k této církvi a náboženské společnosti.
Registrovaná církev a náboženská společnost může po 10 letech registrace požádat za splnění určitých podmínek stanovených v § 11 zákona č. 3/2002
Sb. o přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv (např. působení v armádě, věznicích, oddávání, zřizování církevních škol aj.).
Jedním
z předpokladů pro získání oprávnění k výkonu zvláštních práv je
předložení podpisů tolika zletilých občanů České republiky nebo cizinců
s trvalým pobytem v České republice hlásících se k této církvi a
náboženské společnosti, kolik činí nejméně 1 promile obyvatel České
republiky podle posledního sčítání lidu.
2)
Jaké ustanovené kterého zákona dokládá rozdíly - pokud existují - práv a
povinností církve, která byla registrována 10 tisíci nebo jen 300
občany
Registrované církve a náboženské společností, které disponují oprávněním k výkonu zvláštních práv,
mohou na rozdíl od pouze registrovaných církví
a náboženských společností vykonávat tato zvláštní práva. Současná
právní úprava (§ 7 zákona č. 3/2002 Sb.) zná celkem pět zvláštních práv:
Výkon
jednotlivých zvláštních práv je upraven zvláštními právními předpisy
nebo dohodami mezi církvemi a náboženskými společnostmi a státem. Např.
pravidla pro církevní sňatky
jsou v občanském zákoníku (viz § 656 a násl. zákona č. 89/2012 Sb.)
3)
Existuje nějaká zákonná povinnost, jak konkrétně mají vypadat
registrační formuláře s podpisy občanů k podání registrace a jaká
identifikační data jsou při sběru nezbytná
a jaké ustanovené kterého zákona to upravuje?
Náležitosti návrhu na registraci vymezuje ustanovení § 10 zákona č. 3/2002 Sb. Návrh na registraci musí obsahovat
· zápis o založení církve a náboženské společnosti na území České republiky
Ke
každému podpisu musí být uvedeny osobní údaje podepsané osoby.
Konkrétně se jedná o jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo nebo
datum
narození, adresu místa pobytu na území České republiky, kde má fyzická
osoba hlášen trvalý pobyt, v případě cizinců i údaj o jejich státním
občanství. Jelikož ne každý skutečně bydlí na adrese svého trvalého
pobytu, doporučujeme v těchto případech uvést na
podpisovém archu i doručovací adresu.
Zákonem
není předepsán povinný formulář pro návrh na registraci, ani pro
podpisové archy. Lze však využít doporučený vzor podpisového archu,
který je umístěn na webových
stránkách Ministerstva kultury –
4)
Jaké ustanovené kterého zákona upravují nezbytné náležitosti doložené
ministerstvu kultury pro registraci církve s 300 členy a pro registraci
církve s 10 000 členy?
Náležitosti návrhu na registraci církve a náboženské společnosti upravuje § 10 zákona č. 3/2002 Sb.
Náležitosti návrhu na přiznání oprávnění k výkonu zvláštních práv upravuje § 11 zákona č. 3/2002 Sb.
5)
Je pravdou, že církve mají ze zákona oprávnění zakládat hřbitovy, školy
a lazarety atd? jaké ustanovené kterého zákona to upravuje?
Podle
§ 17 odst. 1 zákona č. 256/2001 Sb., o pohřebnictví a o změně některých
zákonů, ve znění pozdějších předpisů, má registrovaná církev a
náboženská společnost právo
zřídit veřejné pohřebiště.
Platí,
že vykonávat činnost školy mohou jakékoliv právnické osoby, jejichž
předmětem činnosti je poskytování vzdělávání nebo školských služeb.
Zřizovatelem těchto právnických osob pak mohou být právnické nebo
fyzické osoby [viz § 8 zákona č. 561/2004 b., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění
pozdějších předpisů]. Je-li zřizovatelem soukromá
právnická osoba (včetně registrované církve a náboženské společnosti)
nebo fyzická osoba, pak mají školy postavení tzv. soukromých škol.
Registrované
církve a náboženské společnosti, které disponují oprávněním k výkonu
zvláštních práva zřizovat církevní školy, mohou zřizovat tzv.
církevní školy. Rozdíl mezi soukromými a církevními školami je pak
v podstatě v jejich financování, kdy církevní školy mají téměř stejné
financování jako veřejné školy (školy zřízené státem, obcemi či kraji) –
viz § 160 – 163 zákona č. 561/2004 Sb.
Poskytovat
zdravotní služby je možné na základě oprávnění k poskytování
zdravotních služeb. Přiznání tohoto oprávnění fyzickým a právnickým
osobám
upravuje zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách
jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších
předpisů. Registrované církve a náboženské společnosti mají při
přiznávání tohoto oprávnění stejnou pozici jako ostatní
právnické osoby.
6) Je nějak zákonem omezeno, co smí a nesmí býti modlitebním předmětem?
Právní
řád ČR neupravuje otázku modlitebních předmětů. To spadá do vnitřní
sféry každé církve a náboženské společnosti, která si toto sama upraví
(čl. 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod). Výjimkou jsou pouze
excesy, které by znamenaly např. rozpor s veřejným pořádkem, veřejným
zdravím či veřejnou mravností, v takových případech by stát byl nucen
zasáhnout.
7) Je nějak zákonem omezeno, co smí a nesmí být předmětem věrouky a základních teologických dokumentů církve?
Otázka
věrouky církve a náboženské společnosti je věcí její vnitřní autonomie,
která je chráněna čl. 16 odst. 2 Listiny základních práv a svobod.
Hranice této autonomie jsou vymezeny v ustanovení § 5 zákona č. 3/2002
Sb. Věrouka církve a náboženské společnosti nesmí sledovat porušení
práva nebo dosažení nějakého cíle nezákonným způsobem. Ustanovení § 5
uvádí příkladmý výčet nedovolených učení:
·
popírá nebo omezuje osobní, politická nebo
jiná práva fyzických osob pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ,
politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání nebo sociální
postavení,
·
rozněcuje nenávist a nesnášenlivost,
·
podporuje násilí nebo porušování právních předpisů,
·
závažně narušuje veřejnou mravnost, veřejný pořádek nebo veřejné zdraví,
·
omezuje osobní svobodu osob zejména tím, že
využívá psychický nebo fyzický nátlak k vytvoření závislosti, která vede
k fyzickému, psychickému nebo ekonomickému poškozování těchto osob nebo
jejich rodinných příslušníků, k poškozování
jejich sociálních vazeb včetně omezování psychického vývoje nezletilých
nebo omezování jejich práva na vzdělání4), nebo zabraňuje nezletilým
přijmout zdravotní péči odpovídající zdravotním potřebám, nebo
·
učení je utajováno vcelku nebo v některých částech.
8)
Je nějak zákonem vymezeno, zda církve smí nebo nesmí hospodařit a je
hospodaření církví proti jiným subjektum nějak omezeno, nebo naopak
zvýhodněno (např. daně apod)?
Právní
řád ČR vychází z toho, že účelem církve a náboženské společnosti je
vyznávání určité náboženské víry, ať veřejně nebo soukromě, a zejména
s tím spojeného shromažďování, bohoslužby, vyučování, duchovní služby a
případně obecně prospěšné činnosti [§ 3 písm. a) zákona č. 3/2002 Sb.].
Podnikání a jiná výdělečná činnost církve a náboženské společnosti
mohou být proto pouze její doplňkovou výdělečnou
činností (§ 27 odst. 5 zákona č. 3/2002 Sb.). Porušení těchto pravidel
může vést ke zrušení registrace církve a náboženské společnosti [§ 22
odst. 1 písm. c) zákona č. 3/2002 Sb.].
V oblasti
daní registrované církve a náboženské společností sdílí s dalšími
neziskovými právnickými osobami daňové výhody veřejně
prospěšných poplatníků (§ 17a a 18a zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů). Navíc jsou od daně z příjmů
osvobozeny výnosy kostelních sbírek, příjmy za církevní úkony a
příspěvky členů u registrovaných církví a náboženských
společností [§ 19 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů]. Naopak
srovnatelná s ostatními neziskovými organizacemi jsou osvobození od daně
z pozemků a daně ze staveb a jednotek pro budovy sloužící k vykonávání
náboženských obřadů a k výkonu duchovní správy
a pozemky, které s nimi tvoří funkční celek [srov. § 4 odst. 1 písm. e)
a f) a § 9 odst. 1 písm. e) a f) zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí, ve znění pozdějších předpisů].
S pozdravem
JUDr. Lenka Houdková
vedoucí oddělení registrací
Ministerstvo kultury
odbor církví
A kancelář (office) Dukelských hrdinů 530/47, 170 00 Praha 7
A sídlo (official) Maltézské náměstí 1, 118 11, Praha 1
Ministerstvo kultury
Odbor církví
Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1
Odbor církví
Maltézské náměstí 1
118 11 Praha 1
Věc: žádost o informace ze zákona o informacích
Sdělte prosím,
1) zda je pro registraci církve potřeba 300 nebo 10 tisíc občanů a která ustanovení kterého zákona tuto rozdílnou informaci řeší
2) jaké ustanovené kterého zákona dokládá rozdíly -
pokud existují - práv a povinností církve, která byla registrována 10
tisíci nebo jen 300 občany
3) existuje nějaká zákonná povinnost, jak konkrétně
mají vypadat registrační formuláře s podpisy občanů k podání registrace
a jaká identifikační data jsou při sběru nezbytná a jaké ustanovené
kterého zákona to upravuje
4) jaké ustanovené kterého zákona upravují nezbytné náležitosti doložené ministerstvu kultury pro registraci církve s 300 členy a pro registraci církve s 10 000 členy
4) jaké ustanovené kterého zákona upravují nezbytné náležitosti doložené ministerstvu kultury pro registraci církve s 300 členy a pro registraci církve s 10 000 členy
5) je pravdou, že církve mají ze zákona oprávnění
zakládat hřbitovy, školy a lazarety atd? jaké ustanovené kterého zákona
to upravuje?
6) je nějak zákonem omezeno, co smí a nesmí býti modlitebním předmětem?
7) je nějak zákonem omezeno, co smí a nesmí být předmětem věrouky a základních teologických dokumentů církve?
8) je nějak zákonem vymezeno, zda církve smí nebo nesmí hospodařit a je hospodaření církví proti jiným subjektum nějak omezeno, nebo naopak zvýhodněno (např. daně apod)?
8) je nějak zákonem vymezeno, zda církve smí nebo nesmí hospodařit a je hospodaření církví proti jiným subjektum nějak omezeno, nebo naopak zvýhodněno (např. daně apod)?
Děkuji, přeji pěkný den a jsem s pozdravem
Dušan Dvořák, 12.1.1962, Tylova 963/2, 779 00 Olomouc